Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2013 12:41 - Новото знание и неговата оценка
Автор: pierremut Категория: Други   
Прочетен: 259 Коментари: 0 Гласове:
0



      НОВОТО ЗНАНИЕ И НЕГОВАТА OЦEНКA                            (теоретико-методологическо изследване)         В общата част на труда се проследява развитието на методологията за оценка на НИР от производствено- икономическия подход (С.Г. Струмилин), през наукометричния подход (Д.С. ПраЙс,Е. Гарфилд, Б. Б. Першин и О. М. Сичивица, В. С. Либенсон), до разработения, обоснован и апробиран в настоящия труд информационно-гносеологичен метод за оценка на НИР.       Историографският анализ позволи да се определят основните съставни тематични области на проблема (изложени подробно в пълния текст на труда).         ИСТОРИОГРАФИЯ НА ПРОБЛЕМА ЗА НАУЧНИЯ ПРИНОС         При анализа на проблема "Научният прииос на НИР" беше изградена историографска цитационна схема (сх. 11-2). Схемата представя трудовете на "невидим научен макроколектив", чиито членове са работили в няколко тематично обособени области на изучавания проблем за научния принос и включва само публикации, които са коментирани ясно и недвусмислено от цитиращите автори: Беше установено, че структурата й се оформява от редица "цитационни пирамиди", които са включени в три основни групи цитационно свързани публикации:         1. Публикации, посветени пряко иа проблема за определяне на научния принос. Най-значимите обзорни работи от тях представляват върхове на цитационни пирамиди.       11. Публикации, посветени предимно иа въпроси от тематичиия кръг "семантична информация".       111. Публикации, съдържащи имплицитно проблема за оценката на научния принос. Те са включени в няколко цитационни пирамиди и разглеждат въпросите за възникването на новото знание,                               - 12 -   научния факт, детерминантите на творческия процес, т.н. макромащабен подход към изучаването на познавателния процес, характеристиките на субекта на НИР, използуването на диалектическите категории количество и качество в гносеологията и др.         Посочените три групи публикации оформят три основни цитационни полета, между които са разпръснати публикации, включени в цитационната мрежа посредством връзки на цитиране или на съавторство*. Съдържанието на тези публикации се покрива напълно или частично с вече описаната тематика.       Методологичната основа на проблема се оформя от публикациите на няколко автора.       Въпросите за "стойността", развити от К. Маркс, са пряко или косвено свързани със съдържанието на голям брой от публикациите по проблема, с изключение на тези. в които са разгледани въпросите на семантичната информация.  Редица научни трудове - върхове на цитационни пирамиди, свързват формулирани от К. Маркс положения с идейното богатство на други публикации по различни аспекти на проблема: за простите (основните) съставни елементи на трудовия процес в областта на науката; за измерването на качеството; за методологичните въпроси на оценката на НИР; за ролята на инФормацията в цикъла "наука - техника - производство"; за икономическата ефективност на научните изследвания; за методологията за отчитане на научния труд; за информационния подход при определянето на ефективността на НИР; за структурата на субекта на познанието; за естетичната същност на научното познание.       Идеите на В.И.Ленин се ползуват от редица автори предимно опосредствувано чрез трудовете на С.Г. Струмилин. "Материализъм и емпириокритицизъм" осигурява едииствената в историографската схема връзка на публикациите, в които проблемът за научния принос се разглежда експлицитно, с публикациите по въпросите на семантичната информация, включващи имплицитно въпроса за оценката. Чрез Краткия биографичен очерк за К. Маркс се осигурява семантично-цитационното включване в литературата ________________________         *        "връзка на съавторство": смисловата връзка между        два нецитиращи се помежду си научни документа от        един и същ индивидуален автор или, при колективни        публикации - с участие поне на едио лице и в        двете авторски групи.                              - 13 -   по проблема и на въпросите за научния факт. Цитират В.И. Ленин и редица автори, публикуващи по методологията за оценка на еФективността на НИР, тезаурусния подход към семантичната информация, изграждането на метатеории в отделните специализирани области на знанието, понятието "субстанция".       Трудовете на Ф. Енгелс, които осигуряват връзка на съавторство между въпросите за закономерностите на научното творчество и научния факт, на Д. И. Менделеев, на М. Фapaдeй, на Р. Лулийй и други също залягат в историографската основа на проблема за научння прннос.       Работите на С. Г. Струмилин се цитират изключително в публикации, отнасящи се пряко към оценката на НИР. По този начин историографският анализ дава възможност да се разграничат две нива в методологичната основа на проблема за научния принос - философско-методологично и методологично-приложно. С това С. Г. Струмилин се очертава като основен автор, предвидил още през 3О-те години значимостта на правилната оценка на научния принос и заложил основите на методологията на самата практическа дейност по оценката на НИР.       Трябва да се подчертае, че историографският цитационен анализ дава възможност да се установи съвсем определено, че редица съществени страни от създаването, възприемането и осмислянето на научното знание не са свързвани досега директно и явно с проблема за оценката на научния принос, Установи се, че: Семантичната теория на ииформацията и въпросите за количеството и "ценността" на научната ннформация са в косвена връзка с разглеждащите пряко проблема публикации и то само посредством трудове на В. И. Ленин, усвоени опосредствувано чрез работите на С. Г. Струмилин. Множеството публикувани и прилагани в научната дейност методи за оценка на процеса и/или на продукта от НИР не използуват съществуващите днес знания за семантичната информация, което според нашето дълбоко убеждение е най-съществената причина за теоретико-методологическия хаос в оценъчната научна практика. Философското и методологичното осмисляне на въпроса за научния факт, изучаването на закономерностите на индивидуалното научно творчество и на естетическите проблеми на познанието са включени в общата семантично-цитационна мрежа само посредством връзки на съавторство между отделни трудове на класиците на марксизма-ленинизма.                              - 14 -   Заслужава отбелязване и връзката на съавторство между въпроснте на научния факт и естетическите проблеми на познанието посредством две работи на А. Айнщайн. Познавателната значимост на използувания от нас за изучаване на проблема историографско-стратификационно- комуникационен подход може да се илюстрира убедително с една публикация на В. С. Либенсон, в която се излага необичаен, невъзприет широко в практиката подход към оценката на НИР. Фактът, че тя е една от само, четирите публикации, базиращи се на няколко от авторнте, респ. подходите, изграждащи методологичната основа на съществуващите знания по проблема (Р. Луллий, К. Маркс и С.Г. Струмилин) е основание за най-сериозно внимание към разглеждання в нея принцип за оценка на НИР, въпреки че не е цитирана в научните обзори по проблема. Изучените източници и анализът на историографската схема доведоха до разбирането за огромната сложност на понятието "научен принос", до схващането му като проблемен комплекс, обединяващ в себе си както вече посочените предметно-тематични области, така и редица други въпроси за екстензивното и интензивното развитие на науката, за динамичната връзка между т.нар. "малка" и "голяма" наука, за прерастването на т.н. "откритие в себе си" в "откритие за обществото", за диференцирането между пряк и косвен научен принос, за отношението между производителната и консумативната научна дейност и тяхната оценка, за спецификата на индивидуалното и колективното научно творчество, за субекта на познанието и ролята на научните школн, за предназначението и мястото на експлицитната и имплицитната оценка на научното знание и т.н., до използуваните понастоящем процедури при практическата оценъчна научна дейност и нейното въздействие върху темпа и естеството на научното развитие.   


Тагове:   оценка,   знание,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: pierremut
Категория: Други
Прочетен: 4828
Постинги: 2
Коментари: 0
Гласове: 2
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031